5 tips för nybörjare

0
185
views

Fotografering är en av de svåraste saker jag någonsin har studerat – ännu svårare än mina andra intressen, som att programmera eller lära mig hur man skriver bra, om du kan tro det. Det är inte svårt att inte peka med en kamera och trycka på en knapp. Det som är svårt är att knäppa ett foto som matchar din vision.

Det tog mig mer än ett år att producera det första fotot jag gillade, och till och med idag hatar jag 99 av 100 foton jag tar. Det är en tuff hobby att plocka upp och en ännu hårdare karriär att fortsätta.

Men låt inte det avskräcka dig från att lära dig fotografi. Det är extremt givande. Jag tror verkligen att alla ska lära sig lite av det, eftersom fotografering har sätt att förbättra ditt liv, framför allt genom att göra dig lyckligare. Om du är en absolut nybörjare, här är en handfull tips som jag anser måste-lära-första materialet.

1. ”Exposure Triangle”

Fotografering handlar om att manipulera och fånga ljus. De flesta nybörjare tror att fotografiens magi händer i kamerans kropp, men den verkliga källa till magi är lätt. Ett väl upplyst ämne kan fortfarande fångas dåligt, men ett dåligt upplyst ämne kommer aldrig att se bra ut. Ljuset är allting.

Och för att få ett bra skott måste du känna exponerings triangeln. När du tar ett foto öppnar kameran sin slutare och börjar släcka ljuset genom linsen. Detta ljus träffar kamerasensorn, som sedan bearbetas som en bild. Tre faktorer påverkar den resulterande bilden:

Bländare – Linsöppningens storlek, ofta angiven i form av f / 2, f / 5, f / 11 osv. Ju mindre antal desto bredare öppningen är. Ju bredare bländaren är, desto mer ljus släpps in. Bländarstorleken påverkar också skärpedjupet (vilket påverkar till exempel bakgrundsscherpa).
Slutartid – Hur länge slutaren är öppen, anges ofta i form av 1/200 sek, 1/60 sek, 5 sek osv. Ju långsamare slutartiden, desto mer ljus släpps. Slutartiden påverkar också känsligheten till rörelse (snabbare hastigheter fryser rörelse, långsammare hastigheter kommer rörelseoskärpa).
ISO – Så känslig sensorn är upplyst, anges bara som 100 ISO, 400 ISO, 6400 ISO etc. Högre ISO kan du ta bilder i mörkare situationer, men avvägningen är buller. Därför har bilder i mörkret ofta de karakteristiska fläckarna.

Hela kurser har lärt sig på exponerings triangeln, så se det här inte mer än en kort översikt. Takeaway är att du måste behärska alla tre faktorerna – bländare, slutartid, ISO – för att ta bilder som ligger någonstans nära din vision. Och lita på mig: det här ämnet är mycket djupare än du tror, så du borde börja snarare än senare.

2. Tredjedelsregeln

För det mesta kan du direkt få en känsla av huruvida ett givet foto togs av en amatör eller någon med mycket fotografisk erfarenhet. Detta beror på att amatörer inte har en känsla för kompositionen, och bra komposition är själen till ett bra fotografi.

Sammansättning är placeringen av varje element på ett fotografi. Det beskriver hur ett foto är “sammansatt”, vilket föreslår en intention. Någon som inte har någon förståelse för kompositionen i ett foto kan bara ta bra foton av en slump. Å andra sidan, när du verkligen har ett grepp om kompositionen, kommer du att kunna skapa bra bilder ur varje ämne, plats och omständighet.
Av de många teorierna om hur man komponerar ett foto så är det enklaste och mest effektiva tredjedelsregeln: dela upp bilden i tredjedelar med hjälp av två vertikala linjer och två horisontella linjer, placera sedan element av högt visuellt intresse vid någon av de fyra korsningarna.

Varje fotograf använder denna teknik. Vissa använder den som en krycka, andra använder den som en återgångsmetod när andra kompositionstekniker misslyckas för ett givet skott. Regelbundet måste tredjelandsregeln vara en del av din arsenal. Det finns inte många tips som ger dig så mycket bang-for-the-buck som den här.

3. Ändra ditt perspektiv

Ett sätt att säkerställa ett ojämförligt foto är att snäppa ett ämne direkt på ögonivå. Alla vet redan denna synvinkel – vi interagerar med världen från denna synpunkt varje dag. Det är vanligt, trött, tråkigt. Lyckligtvis är fixen lätt: skjut från en annan utsiktsplats!

Detta kan betyda några saker. Ändra din höjd: komma närmare marken eller stå uppe på ett vattentorn. Ändra din vinkel: Försök rakt upp eller snedställt från sidan istället för rakt på. Ändra ditt avstånd, i synnerhet genom att komma närmare. Prova en kombination av alla tre. Du kommer att bli förvånad över hur olika dina foton känns på grund av dessa förändringar.

4. Efterbehandlingen är avgörande

Termen efterbehandling är oftast missförstådd som en del av fotoarbetet där man “radikalt ändrar källfotot med hjälp av högeffektiva filter eller effekter”, vilket har givit upphov för en kvasi-rörelse för fotografer som har lovat att aldrig retuschera sina bilder. De syftar till “naturliga” foton – ingen airbrushing, inga knep.

Deras avsikter är ädla, men de slänger också ut barnet med badvattnet. Efterbehandlingen kan vara subtil och naturlig också! Sanningen är att kameror är bristfälliga enheter med fysiska begränsningar. Ofta är det helt enkelt inte möjligt att fånga det perfekta med kameran.

Tänk på det som smink. Ja, vissa människor går överbord med för mycket rodnad och läppstift (dvs oskolad efterbehandling). Andra är djärva med sitt smink som ett medel för självuttryck (dvs avsiktlig stilistisk efterbehandling). Men de flesta använder smink som komplement till sina funktioner, och det är så subtilt att du inte ens inser att de har någon.

Även om du är en “naturlig” fotograf måste du efterbehandla dina bilder! Var inte som jag och förbise den här viktiga färdigheten – du kommer så småningom att gå igenom en fas där alla dina skott känns som om de saknar något, och att något kommer att vara lite efterbehandlings kärlek. Då är du noga med att inte lita på efterbehandling som en krycka. Alla saker i måttlighet.

5. Skyll inte på din utrustning

Jag kommer inte att säga att redskap inte spelar någon roll. Det spelar roll – men inte så mycket som du tror. Som de säger kan en skicklig fotograf producera bra bilder med en skitkamera men en nybörjare kommer inte att få mycket bra ut av professionell utrustning.

Det kommer ner till vad vi diskuterade ovan: ljus, exponering, komposition, vinklar, perspektiv, med så mycket efterbehandling som du vill använda. Om du kan behärska alla dessa saker kan du ta bra bilder med allt, till och med en smartphone. (Faktum är att smartphones är bra!)

Självklart finns det gränser för din utrustning, och det är definitivt möjligt att växa upp med preferens för en viss kamera, lins, snabblys eller tillbehör. Dåligt redskap kan hindra dig. Men takeaway är att uppgradera ditt redskap kommer inte att förbättra dina fotografiska färdigheter. Ju tidigare du accepterar detta, ju snabbare förbättras och utvecklas du.