Förstå hur din kamera fungerar

Med så många kameror som finns tillgängliga, kan du se hur alla specifikationer och alternativ översätter till din vardagliga användning är komplicerade. För vår första lektion i fotografiens grundval ska vi lära oss hur kameror fungerar och ger mening om vad det betyder när det gäller att välja en kamera att köpa och hur det påverkar dina fotografier.
Delarna

Din kamera består av många delar, men det finns några speciella att vi vill titta på som de är de viktigaste. Vi går lite mer i detalj, men här är en grundläggande översikt över de delar vi ska titta på:

Kroppen är huset för din kamera. Medan det har liten inverkan på kvaliteten på dina bilder påverkar den saker som användarvänlighet och komfort.
Linsen är kamerans öga, och det är ett mycket komplext instrument. Olika linser kan ge många olika funktioner, så det är viktigt att veta skillnaderna mellan dem. I framtida lektioner diskuterar vi också hur linser fungerar och hur det påverkar dina fotografier.
Sensorn är i grunden den digitala ekvivalenten av film, i den meningen att-liknande film-sensorn utsätts för ljus som kommer genom linsen och det registrerar exponeringen. Exponeringen behandlas sedan och sparas i flashminne (vanligtvis ett SD- eller Compact Flash-kort). Kalibreringen och storleken på sensorn är också mycket viktiga, eftersom dessa saker påtagligt påverkar kvaliteten på dina foton.
Flash-kortet är där du sparar dina bilder, och det är en komponent som de flesta inte tänker på för mycket när man köper en kamera, förutom att välja en mängd lagring som passar deras behov. Flash-kort varierar också i läs och skrivhastighet, och en långsam kort kan försämra kamerans prestanda avsevärt. Vi tar en titt på vilka kortklasser som betyder och den minsta hastigheten du behöver för olika ändamål.
Batteriet är viktigt i en kamera precis som någon annan elektronisk apparat. Medan det här är en enkel del att förstå, dyker vi in ​​lite mer djupt för att ta reda på det faktiska, praktiska batterilivslängden för kameror och när kameror med mindre kraftfulla batterier kan vara ett bättre alternativ.

Huset

Kamerakroppsdesign påverkar användaren på ett par sätt. För det första kan kroppens storlek ha stor inverkan på komforten när den hålls och används. Små händer kommer att ha svårigheter med stora kroppar och omvänt kommer stora händer att ha svårigheter med små kroppar. Innan du köper en kamera är det en bra idé att hålla den och ta några bilder så att du vet om du tycker att den är bekväm att använda med regelbundenhet.

Storlek påverkar ofta placeringen av knappar, rattar och andra delar av hårdvaran som du behöver röra och tryck för att använda kameran. Placeringen på små pekskärmar tenderar att vara ganska enkel, eftersom det finns färre hårdvarukontroller, men det ögonblick du går upp till en mindre DSLR (som Canons Rebel-serie) ökar detta antal betydligt. På avancerade DSLR-enheter tenderar det extra utrymme att säkerställa att dina händer alltid kommer att kunna nå och enkelt komma åt de viktigaste kontrollerna. Detta är en generalisering, men du vill prova dem själv. När du gör, justera kamerainställningarna och se vad alla knappar gör i manuellt läge (så du är medveten om deras fulla kapacitet). Om det känns obekvämt eller besvärligt att göra justeringar gör du ofta, kanske du vill överväga en annan modell.

Medan de flesta kameror är ganska lika kan de små skillnaderna i kroppsdesign ha en betydande inverkan på användarvänligheten. Medan du i allmänhet kan bedöma en kameras förmåga utan att någonsin använda den, måste du testa det själv för att se till att det känns rätt.

Linsen

Vissa typer av linser är bättre för vissa situationer, så det är viktigt att känna till deras klassificeringar och skillnader. Det första som är värt att notera är skillnaden mellan zoomobjektiv och primära objektiv. Zoomlinser – som du antagligen kan gissa – låt dig zooma in och ut. Medan de har den fördelen är de i allmänhet dyrare, tyngre och större. Prime linser, å andra sidan, tillåter dig inte att zooma, men de är ofta billigare, lättare och mindre. I många fall kommer förstoringsglas att ge skarpare bilder än zoomobjektiv till lägre prispunkter. När du börjar betala tusentals dollar för linser tenderar linsytan att vara lite mer lika.

Nästa sak du vill förstå är skillnaden mellan vidvinkel-, standard-, medium-, tele- och ultra-teleobjektiv. Dessa termer bygger alla på en objektivs brännvidd, vilket är en komplex definition som ligger utanför omfattningen av denna lektion (om nyfikenhet tvingar dig, läs om den på Wikipedia). Vad du behöver veta är att brännvidden mäts i millimeter (mm) och du kan tänka på det som storleken på förstoringen. Ett lågt tal är som att zooma mycket långt ut och ett stort antal verkligen långt in. Här är vad du behöver veta om varje typ:

Vidvinkelobjektiv är i huvudsak linser med en brännvidd på upp till 35 mm. Ju längre objektivet (och sänker brännvidden) desto mer objektivet kan se. Fisheye-linserna är extremt breda och har ofta en rating på cirka 8-10 mm. En vanlig vidvinkelobjektiv är i allmänhet runt 14-28 mm. Som du kan se från bilden till vänster, tar vidvinkellinser fler saker i ramen. De förvränger också utrymme, ökande djup och gör det mer sfäriskt. Detta kan vara både en önskad och oönskad effekt, beroende på omständigheterna. Vissa vidvinkelobjektiver inkluderar teknik som korrigerar denna förvrängning, men dessa linser är nästan alltid betydligt dyrare.

Standardlinser är vanligen mellan 35-50 mm och tenderar att representera det närmaste utrymmet så som det mänskliga ögat ser det. Vidvinkelobjektiv tenderar att snedvrida rymden och ge utseendet på mer djup. Teleobjektiv platta utrymme. Standardlinser är mitten och producerar bilder som ser realistiska ut för de flesta. En 50mm främre lins är ofta den billigaste linsen du kan köpa med en kvalitetsnivå som rivaler zoomobjektiv prissatta till flera hundra dollar mer. Standarder är de mest mångsidiga linserna eftersom de är en bra kompromiss mellan de mer extrema typerna, men de är ofta värdelösa när du är i ett litet utrymme och behöver gå bred eller är långt ifrån ditt ämne och behöver förstoringsförmågan av ett telefoto.

Medium linser faller vanligtvis i intervallet 60-100mm och är vanligtvis inte en typ som du vill ha som ett huvud, om du inte har ett visst syfte (vissa föredrar exempelvis 60 mm och 85 mm primära objektiv för porträtt). Detta intervall omfattar ofta zoomlinser, och det är i allmänhet där du vill ha det. Många vanliga zoomlinser börjar så breda som 28 mm och slutar med minst 70 mm. En god standard zoom kommer att omfatta detta intervall.

Teleobjektiv är vad du vill ha för att zooma in väldigt långt. Ganska mycket allt över 100mm betraktas som ett teleobjektiv och allt över 400mm anses vara en ultra-teleobjektiv. Medan telefonlinser kan förstora en bild många gånger över, och är nödvändiga när du inte kan komma nära ditt ämne, de är båda tunga, är mer föremål för rörelseoskärpa (som ett resultat av kameraförflyttning) och inte utförs såväl i svagt ljus. Du hittar några alternativ som är kompakta, med bildstabilisering (för att förhindra rörelseoskärpa), och erbjuder bredare öppningar (för att fungera bättre i svagt ljus), men alla dessa funktioner ökar deras kostnader avsevärt.

Sensorn och CPU: n

Sensorn är den del av kameran som fångar ljusexponeringen filtrerad genom linsen. För våra ändamål ska vi bara kalla bilden här. Hur sensorn producerades, och hur stor eller liten den är, har en ganska stor effekt på slutresultatet: ditt fotografi.

Först och främst betyder storleken på sensorerna. Kompakta pekskärmskameror har väldigt små sensorer och skillnaden i storlek mellan dem är en mindre faktor när man väljer en kamera. När det gäller kameror med utbytbara linser, som inkluderar DSLR och MILC / CSC / EVIL-kameror (som är i grunden kompakta, spegelfria DSLR-liknande kameror som ofta men inte alltid har mindre sensorer), har sensorns storlek större inverkan. Generellt ger större sensorer bättre prestanda med lågt ljus, större kontroll över skärpedjupet och producerar högupplösta bilder med mindre ljud än en mindre sensor.

Majoriteten av DSLR har en sensorstorlek som är mest känd som APS-C. En APS-C-sensor är ungefär hälften av en ram på 35 mm film och förstorar i allmänhet alla linser med en faktor på 1,6x. Det betyder att man använder en 35mm-lins på en DSLR med en APS-C-sensor är i stort sett densamma som att använda en 56mm-objektiv på en vanlig 35mm kamera. Det här är bra nyheter för telefonlinser men dåliga nyheter för vidvinkel, eftersom varje lins inte är så bred som annonserad när den placeras på en APS-C-baserad kamera. En 10 mm fisköglinje kommer att producera foton som en 16 mm vidvinkelobjektiv. Det är inte en stor nackdel för de flesta, men det är viktigt att veta.

Vissa avancerade DSLR innehåller fullbildsgivare, till exempel den populära Canon 5D Mark II, som motsvarar storleken på en ram med 35mm film. Full-frame sensor DSLR har de tidigare nämnda fördelar som följer med stora sensorer, men är inte heller föremål för 1,6x förstoring som du hittar med APS-C sensorer. I grund och botten är en full-frame sensor DSLR ungefär lika nära som du kommer att komma till 35mm film med en digitalkamera.

Medan sensorns design är mycket relevant för bildkvaliteten, och det enda sättet du kan bedöma den kvaliteten för vissa är att se eller producera provbilder, bör du vara uppmärksam på sensorens megapixelbetyg. I allmänhet, desto mer megapixlar packade in i en sensor desto mer ljud hittar du i en given bild. Det är därför du inte vill välja en kamera med en hög megapixel-betyg, särskilt när en kamera har en mindre sensor. För de flesta människor är även en 6,3 megapixelkamera tillräcklig, men var som helst från 8-10 bör det vara mer än tillräckligt. Poängen är, köp inte bara en kamera över den andra eftersom den har ett högre megapixelantal. Det kan ge buller, mindre önskvärda resultat så att du alltid ska testa först.

Flash-kortet

Flash-kort finns i alla olika storlekar, men de kommer också i olika hastigheter. Nu är det troligt att du slutar med ett SD- eller CompactFlash-kort. Snabbkortets hastighet är viktigt eftersom de flesta kameror idag är mycket snabba. Du kan ta många bilder i snabb följd, men om ditt kort har en långsam skrivhastighet kan det inte hända. För SD-kort får du bäst betjänas av ett klass 6-kort. För CompactFlash borde ett kort betygsatt vid 133x göra så bra.

Många DSLR och kompakta kameror levereras med videofunktioner, och skrivning av denna typ av data kräver snabb flash-kort. Klass 6 SD-kort är fortfarande tillräckligt för de flesta punkt-och-skott, men om din video-kompatibla DSLR använder SD-kort kommer du förmodligen att ha en klass 10. Klass 10-kort är inte alla skapade lika, men vissa är marginellt snabbare än klass 6. I de flesta fall skulle någon klass 10 vara tillräcklig, och allt med en max skrivhastighet på 15 MB per sekund är mer än tillräckligt. Självklart gör det inte ont för att få ett snabbare kort och vissa klass 10 SD-kort kan skriva hastigheter dubbelt så snabbt. CompactFlash-kort används ofta i avancerade DSLR-enheter, eftersom de kan få snabbare hastigheter till en lägre kostnad (främst eftersom de är fysiskt större och det är lättare att uppnå tack vare deras storlek). Ett CompactFlash-kort, som är 233x eller högre, ska hantera video i de flesta DSLR-bilder, men de snabbare korten kommer definitivt att göra sakerna smidigare.

Batteriet

De flesta DSLR packar ett batteri som kommer att vara dig hela dagen, men kompakt punkt-och-shoot och MILC / CSC / EVIL kommer inte nödvändigtvis med den lyxen. När man överväger något av den mer kompakta sorten, vill du väga både batteriets livslängd och kostnaden för en andra. Ibland kan du få en bättre kamera med dålig batteritid, men kostnaden för ett extra batteri är inte så dyrt. Om du inte har något emot att ladda två batterier kan det vara ett bra alternativ.

Med DSLR får du ofta ett bra batteri, men ibland kommer batteriet att fungera bättre under vissa omständigheter. DSLR behöver inte använda LCD-skärmen och du tar vanligtvis bilder genom sökaren. Batteriet kommer att hålla mycket längre tid när LCD-skärmen inte är inkopplad, så företagen ger ofta två betyg för batterilivslängd: en i antalet foton du kan ta och ett antal timmar som batteriet kommer att hålla. Antalet timmar avser i allmänhet hur mycket tid kameran kan fungera aktivt med LCD-skärmen påslagen och antalet foton är helt enkelt hur många bilder du kan förvänta dig att ta utan hjälp av LCD-skärmen. När du bedömer batteriets livslängd för en viss kamera, var noga med att du vet om du planerar att använda den mer med LCD-skärmen på eller av först.

Andra överväganden

Din kameras processor är också viktig, men de flesta är så snabba idag att det blir något irrelevant. Om det kan hantera mer än 7 RAW-ramar i följd, eller 20-några JPEG-filer, kommer det aldrig att känna sig långsamt.

Om din kamera kommer med en blixt kan du få reda på hur ljus det är och testa om det ljus som det producerar är tillräckligt. I de flesta fall kommer det inte vara. Om du verkligen behöver en blixt, är du bättre med en extern, så var inte avskräckt om din kamera inte har någon.