Hur du komponerar foton på rätt sätt

Ett välkomponerat fotografi är verkligen en fråga om åsikt, men det finns några knep som tenderar att resultera i bättre bilder. Det är vad vi ska titta på nu.

Tredjedelsregeln

Tredje regeln är den enklaste regeln för sammansättning. Allt du gör är att ta din ram och lägga över ett rutnät med nio lika delar. Det innebär att du delar upp det vertikala utrymmet i tre delar och det horisontella utrymmet i tre delar.

Vanligtvis vill du placera viktiga delar där nätet skär sig. Korspunkten är där ögat tenderar att gå först, så det är användbart att placera ditt ämne på en av dessa punkter. Människor tenderar i allmänhet att rikta sig till mitten, men det är ofta mindre effektivt.

Om du tycker att tredjedelsregeln är lite tråkig, försök att komponera med Fibonaccis förhållande.

Att fotografera ditt ämne direkt är ibland det rätta valet, men du kan skapa visuell påverkan genom att flytta kameran till vänster, höger, över och under. När du är under ämnet gör det dem ofta / det verkar mer kraftfullt för tittaren. Omvänt, när du är ovanför ämnet gör det dem / det verkar mer diminutivt. Du kan använda detta till extremt för en kraftfull effekt, men det är också en mycket bra subtil teknik för porträtt. Liten positionering ovanför eller under ämnet kan medvetet medföra aggressivitet och respektive passivitet.

Dessutom är vänster och höger positionering inte lika direkt och kan ofta göra ett fotografi känns mer ärligt och öppet. När du fångar ett ögonblick, oavsett om det är iscensatt eller inte, kan det hända att fotografering av motivet ofta är lite besvärligt och blir mindre effektivt.

Naturligtvis kan du också kombinera olika positioneringselement för att skapa andra effekter. Försök ta bilder av samma ämne ur olika perspektiv och se hur folk tolkar dem. Det här är ett bra sätt att förstå vilka effekter dina val har på slutresultatet.

Använd former och linjer för att rita ögat mot en viss punkt

Betraktarens öga slutar inte magiskt till ett av korsningarna i regeln för tredje parts nät, det är bara mer naturligt. Med det sagt, om du har en anledning att dra ögat någon annanstans kan du uppnå det ganska enkelt genom att välja var du placerar former och linjer i ditt fotografi. En form betyder inte en bokstavlig, detaljerad form, men i den meningen att en byggnad kan tjäna som en rektangel. Vägar gör ofta bra linjer i landskap. När du komponerar ditt foto, överväga former och linjer och var de drar ditt öga. Om de tar dig ut ur fotografiet eller bort från huvudämnet kommer du noga att överväga en annan komposition. Låt vägarna leda vart du vill att ögat ska gå.

Perspektiv kan till och med göra en väg rakt fram som en triangel och dra ögat i horisonten. Oavsett vilket som helst fall, se till att dina former och linjer tar tittaren där du vill att de ska gå.

Ram ditt ämne med objekt

Ett ämne mot en vit bakgrund kan ofta vara enkelt och effektivt om du har ett bra ämne. Om du har ett tråkigt ämne, som ett vanligt hus, kommer en tom bakgrund (som en klar himmel) inte att vara mycket övertygande. I stället försöker du utforma ditt ämne med omgivande objekt.

Med huset kan till exempel hjälp av närliggande träd (eller vad som återstår av dem) hjälpa. Du kommer att vilja se till att träden inte skapar linjer och former som drar din tittare bort från motivet (huset), som tidigare nämnts, men ofta kan de vara till hjälp för att göra ditt fotografi mer intressant och hjälpa till med att rita ögat där du vill ha det.

Gör dina val av en anledning

Du behöver inte följa någon av “reglerna” för fotografering för att sluta med ett bra fotografi. Det som förmodligen är det viktigaste är att du väljer ditt val av en anledning. När du tar en bild och väljer var något går i ramen, vet varför du gör det. Ett exempel på en regelbrytande bild skulle vara att få en person mot vänster och placera dem i den vänstra tredjedel av fotografiet:

Du kan välja att göra detta eftersom du vill rita betraktarens öga bort från motivet och få dem att se på utrymmet bakom motivets huvud. I bakgrunden händer något som är lite oroligt. Du kan argumentera för att det här är ett sätt att avbilda ett ämne som försöker komma ihåg en tidigare händelse eller att gå förlorad i ett halvminne. Det här kanske inte är det mest framgångsrika sättet att få ett sådant meddelande över, men det är en anledning att försöka bryta en av de “regler” som du brukar följa när du komponerar ett foto.

Om du bara försöker ta en tilltalande bild är reglerna din vän. Å andra sidan, om du försöker förmedla något med fotografiet, räkna ut hur du vill förmedla det och komponera din bild i enlighet därmed. Det kan innebära att du inte bryter mot reglerna, men du ökar dina chanser att sluta med en övertygande bild om du väljer en specifik komposition